Hoe bedenk je podcast onderwerpen?
De eerste podcastopnames heb je erop zitten, maar waar ga je het in de volgende afleveringen over hebben? Het kan soms best een uitdaging zijn om weer podcast onderwerpen te bedenken. In deze blog help ik je op weg hoe jij weer voldoende ideeën op je lijst krijgt, zodat jij weer lekker verder kunt met het opnemen van afleveringen!
Doelgroep van je podcast
Ja, ook voor je podcast is het belangrijk om te weten voor wie jij je afleveringen maakt. Wie is je ideale luisteraar. Zoals velen, ben ik ook geen fan van de vraag ‘Wie is je ideale klant?’ of luisteraar in dit geval. Maar toch is het belangrijk om dit helder te hebben voor jezelf.
Maak daarom een (of een paar) karakters. Wat doen ze, waar houden ze van, hoe ziet hun leven eruit etc. Als je dit helder hebt, kun je altijd bij jezelf afvragen: wat zou X willen horen?
Zo is dit ook ideaal als je afvraagt hoelang een aflevering bijvoorbeeld zou moeten zijn. Heeft X een druk en vol leven? Dan is het verstandig om voor niet al te lange afleveringen te gaan.
Weet ook dat je hier natuurlijk niet aan vast zit en dat je luisterdoelgroep waarschijnlijk ook wel breder is. Maar voor alle beslissingen die je maakt met betrekking tot je podcast, is het fijn om hier een duidelijk beeld bij te hebben. Dan blijf je hier niet te lang bij stil staan.
Creatieve podcast brainstorming
Misschien pas je dit al toe, maar:
- Pak een groot vel papier
- Zet in het midden je hoofdonderwerp
- Schrijf daaromheen alle woorden die in je op komen – ook de woorden waarvan je denkt ‘daar kan ik toch niets mee voor mijn podcast’ juist ook die.
- Maak dan weer vertakkingen naar subonderwerpen
- En blijf aanvullen!
Zo zul je zien dat er vanzelf allemaal onderwerpen voor je podcast ontstaan. Kijk ook goed of je onderwerpen kunt verdelen in allerlei subonderwerpen, want je hoeft niet alles in 1 aflevering te proppen. Dat is natuurlijk super zonde als je hier meerdere afleveringen van kunt maken.
Pak je overzicht er af en toe bij, en kijk of je nog meer onderwerpen kunt bedenken.
Interactie met je publiek voor podcast onderwerpen
Waarom alles zelf bedenken, terwijl je ook ‘hulp’ kunt vragen aan je luisteraars? Misschien hebben zij wel suggesties voor bepaalde onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Wellicht hebben ze bepaalde vragen waar ze tegenaan lopen, waar jij weer mooi een aflevering over kunt maken.
Hoe je hieraan komt?
Post op social media een bericht en vraag je volgers om input. Waar willen ze meer over weten, wat zouden ze graag van je horen? Plaats bijvoorbeeld ook een oproep in je nieuwsbrief. En je kunt het natuurlijk ook altijd in je podcast aflevering vragen. Geef aan dat ze contact met je kunnen opnemen (via e-mail, social media of wat je zelf maar fijn vindt).
Podcast feedback
Kijk ook eens wat voor reacties en/of feedback luisteraars voor je achterlaten bij je podcast. Hier kun je ook altijd inspiratie opdoen voor nieuwe podcast onderwerpen.
Chatbot in de redding
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om ChatGPT in te schakelen. Waarom zou je dat namelijk niet doen? Vertel wie je bent, waar je podcast over gaat en vraag om een aantal onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Kijk ook of je die onderwerpen weer kunt onderverdelen in subonderwerpen. Op deze manier heb je meteen een heel lijstje met onderwerpen voor nieuwe afleveringen.
Podcast onderwerpen in overvloed
Zorg ervoor dat als je een onderwerp te binnenschiet, je dit meteen ergens noteert. Anders weet ik zeker dat als jij er klaar voor zit om te gaan opnemen, dat je geen idee meer hebt waarover je het wou hebben.
Ga lekker aan de slag met het verzinnen van onderwerpen, want het zou super zonde zijn als je hierdoor geen nieuwe afleveringen meer uitbrengt. Jij hebt wat te vertellen, dus doe dat dan ook!
Mocht je er nou niet uitkomen neem dan gerust contact met me op. Je mag me ook altijd een bericht op Instagram sturen.
Nog geen podcast, maar wel voldoende ideeën voor onderwerpen?
Als je nou nog geen podcast hebt, omdat je bang was geen podcast onderwerpen te kunnen bedenken voor je afleveringen. Dan weet je nu dat je daar niet druk om hoeft te maken.
Ben jij er dan nu klaar voor om aan de slag te gaan met je podcast? Dan heb ik nog iets voor je. In mijn online cursus leer ik je stap voor stap hoe jij een goede basis neerzet voor je podcast, hoe je deze moet opnemen & bewerken en heb jij aan het einde van de cursus je podcast live staan! Kom je ergens niet uit? Dan is er bij deelname aan de cursus een speciale Facebookgroep waar je me al je vragen kunt stellen.
Liever niet zelf doen? Neem dan een kijkje bij mijn 1 op 1 startpakket. Hierin gaan we samen aan de slag.
Veel succes!
Hoe bedenk je podcast onderwerpen?
De eerste podcastopnames heb je erop zitten, maar waar ga je het in de volgende afleveringen over hebben? Het kan soms best een uitdaging zijn om weer podcast onderwerpen te bedenken. In deze blog help ik je op weg hoe jij weer voldoende ideeën op je lijst krijgt, zodat jij weer lekker verder kunt met het opnemen van afleveringen!
Doelgroep van je podcast
Ja, ook voor je podcast is het belangrijk om te weten voor wie jij je afleveringen maakt. Wie is je ideale luisteraar. Zoals velen, ben ik ook geen fan van de vraag ‘Wie is je ideale klant?’ of luisteraar in dit geval. Maar toch is het belangrijk om dit helder te hebben voor jezelf.
Maak daarom een (of een paar) karakters. Wat doen ze, waar houden ze van, hoe ziet hun leven eruit etc. Als je dit helder hebt, kun je altijd bij jezelf afvragen: wat zou X willen horen?
Zo is dit ook ideaal als je afvraagt hoelang een aflevering bijvoorbeeld zou moeten zijn. Heeft X een druk en vol leven? Dan is het verstandig om voor niet al te lange afleveringen te gaan.
Weet ook dat je hier natuurlijk niet aan vast zit en dat je luisterdoelgroep waarschijnlijk ook wel breder is. Maar voor alle beslissingen die je maakt met betrekking tot je podcast, is het fijn om hier een duidelijk beeld bij te hebben. Dan blijf je hier niet te lang bij stil staan.
Creatieve podcast brainstorming
Misschien pas je dit al toe, maar:
- Pak een groot vel papier
- Zet in het midden je hoofdonderwerp
- Schrijf daaromheen alle woorden die in je op komen – ook de woorden waarvan je denkt ‘daar kan ik toch niets mee voor mijn podcast’ juist ook die.
- Maak dan weer vertakkingen naar subonderwerpen
- En blijf aanvullen!
Zo zul je zien dat er vanzelf allemaal onderwerpen voor je podcast ontstaan. Kijk ook goed of je onderwerpen kunt verdelen in allerlei subonderwerpen, want je hoeft niet alles in 1 aflevering te proppen. Dat is natuurlijk super zonde als je hier meerdere afleveringen van kunt maken.
Pak je overzicht er af en toe bij, en kijk of je nog meer onderwerpen kunt bedenken.
Interactie met je publiek voor podcast onderwerpen
Waarom alles zelf bedenken, terwijl je ook ‘hulp’ kunt vragen aan je luisteraars? Misschien hebben zij wel suggesties voor bepaalde onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Wellicht hebben ze bepaalde vragen waar ze tegenaan lopen, waar jij weer mooi een aflevering over kunt maken.
Hoe je hieraan komt?
Post op social media een bericht en vraag je volgers om input. Waar willen ze meer over weten, wat zouden ze graag van je horen? Plaats bijvoorbeeld ook een oproep in je nieuwsbrief. En je kunt het natuurlijk ook altijd in je podcast aflevering vragen. Geef aan dat ze contact met je kunnen opnemen (via e-mail, social media of wat je zelf maar fijn vindt).
Podcast feedback
Kijk ook eens wat voor reacties en/of feedback luisteraars voor je achterlaten bij je podcast. Hier kun je ook altijd inspiratie opdoen voor nieuwe podcast onderwerpen.
Chatbot in de redding
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om ChatGPT in te schakelen. Waarom zou je dat namelijk niet doen? Vertel wie je bent, waar je podcast over gaat en vraag om een aantal onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Kijk ook of je die onderwerpen weer kunt onderverdelen in subonderwerpen. Op deze manier heb je meteen een heel lijstje met onderwerpen voor nieuwe afleveringen.
Podcast onderwerpen in overvloed
Zorg ervoor dat als je een onderwerp te binnenschiet, je dit meteen ergens noteert. Anders weet ik zeker dat als jij er klaar voor zit om te gaan opnemen, dat je geen idee meer hebt waarover je het wou hebben.
Ga lekker aan de slag met het verzinnen van onderwerpen, want het zou super zonde zijn als je hierdoor geen nieuwe afleveringen meer uitbrengt. Jij hebt wat te vertellen, dus doe dat dan ook!
Mocht je er nou niet uitkomen neem dan gerust contact met me op. Je mag me ook altijd een bericht op Instagram sturen.
Nog geen podcast, maar wel voldoende ideeën voor onderwerpen?
Als je nou nog geen podcast hebt, omdat je bang was geen podcast onderwerpen te kunnen bedenken voor je afleveringen. Dan weet je nu dat je daar niet druk om hoeft te maken.
Ben jij er dan nu klaar voor om aan de slag te gaan met je podcast? Dan heb ik nog iets voor je. In mijn online cursus leer ik je stap voor stap hoe jij een goede basis neerzet voor je podcast, hoe je deze moet opnemen & bewerken en heb jij aan het einde van de cursus je podcast live staan! Kom je ergens niet uit? Dan is er bij deelname aan de cursus een speciale Facebookgroep waar je me al je vragen kunt stellen.
Liever niet zelf doen? Neem dan een kijkje bij mijn 1 op 1 startpakket. Hierin gaan we samen aan de slag.
Veel succes!
Hoe bedenk je podcast onderwerpen?
De eerste podcastopnames heb je erop zitten, maar waar ga je het in de volgende afleveringen over hebben? Het kan soms best een uitdaging zijn om weer podcast onderwerpen te bedenken. In deze blog help ik je op weg hoe jij weer voldoende ideeën op je lijst krijgt, zodat jij weer lekker verder kunt met het opnemen van afleveringen!
Doelgroep van je podcast
Ja, ook voor je podcast is het belangrijk om te weten voor wie jij je afleveringen maakt. Wie is je ideale luisteraar. Zoals velen, ben ik ook geen fan van de vraag ‘Wie is je ideale klant?’ of luisteraar in dit geval. Maar toch is het belangrijk om dit helder te hebben voor jezelf.
Maak daarom een (of een paar) karakters. Wat doen ze, waar houden ze van, hoe ziet hun leven eruit etc. Als je dit helder hebt, kun je altijd bij jezelf afvragen: wat zou X willen horen?
Zo is dit ook ideaal als je afvraagt hoelang een aflevering bijvoorbeeld zou moeten zijn. Heeft X een druk en vol leven? Dan is het verstandig om voor niet al te lange afleveringen te gaan.
Weet ook dat je hier natuurlijk niet aan vast zit en dat je luisterdoelgroep waarschijnlijk ook wel breder is. Maar voor alle beslissingen die je maakt met betrekking tot je podcast, is het fijn om hier een duidelijk beeld bij te hebben. Dan blijf je hier niet te lang bij stil staan.
Creatieve podcast brainstorming
Misschien pas je dit al toe, maar:
- Pak een groot vel papier
- Zet in het midden je hoofdonderwerp
- Schrijf daaromheen alle woorden die in je op komen – ook de woorden waarvan je denkt ‘daar kan ik toch niets mee voor mijn podcast’ juist ook die.
- Maak dan weer vertakkingen naar subonderwerpen
- En blijf aanvullen!
Zo zul je zien dat er vanzelf allemaal onderwerpen voor je podcast ontstaan. Kijk ook goed of je onderwerpen kunt verdelen in allerlei subonderwerpen, want je hoeft niet alles in 1 aflevering te proppen. Dat is natuurlijk super zonde als je hier meerdere afleveringen van kunt maken.
Pak je overzicht er af en toe bij, en kijk of je nog meer onderwerpen kunt bedenken.
Interactie met je publiek voor podcast onderwerpen
Waarom alles zelf bedenken, terwijl je ook ‘hulp’ kunt vragen aan je luisteraars? Misschien hebben zij wel suggesties voor bepaalde onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Wellicht hebben ze bepaalde vragen waar ze tegenaan lopen, waar jij weer mooi een aflevering over kunt maken.
Hoe je hieraan komt?
Post op social media een bericht en vraag je volgers om input. Waar willen ze meer over weten, wat zouden ze graag van je horen? Plaats bijvoorbeeld ook een oproep in je nieuwsbrief. En je kunt het natuurlijk ook altijd in je podcast aflevering vragen. Geef aan dat ze contact met je kunnen opnemen (via e-mail, social media of wat je zelf maar fijn vindt).
Podcast feedback
Kijk ook eens wat voor reacties en/of feedback luisteraars voor je achterlaten bij je podcast. Hier kun je ook altijd inspiratie opdoen voor nieuwe podcast onderwerpen.
Chatbot in de redding
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om ChatGPT in te schakelen. Waarom zou je dat namelijk niet doen? Vertel wie je bent, waar je podcast over gaat en vraag om een aantal onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Kijk ook of je die onderwerpen weer kunt onderverdelen in subonderwerpen. Op deze manier heb je meteen een heel lijstje met onderwerpen voor nieuwe afleveringen.
Podcast onderwerpen in overvloed
Zorg ervoor dat als je een onderwerp te binnenschiet, je dit meteen ergens noteert. Anders weet ik zeker dat als jij er klaar voor zit om te gaan opnemen, dat je geen idee meer hebt waarover je het wou hebben.
Ga lekker aan de slag met het verzinnen van onderwerpen, want het zou super zonde zijn als je hierdoor geen nieuwe afleveringen meer uitbrengt. Jij hebt wat te vertellen, dus doe dat dan ook!
Mocht je er nou niet uitkomen neem dan gerust contact met me op. Je mag me ook altijd een bericht op Instagram sturen.
Nog geen podcast, maar wel voldoende ideeën voor onderwerpen?
Als je nou nog geen podcast hebt, omdat je bang was geen podcast onderwerpen te kunnen bedenken voor je afleveringen. Dan weet je nu dat je daar niet druk om hoeft te maken.
Ben jij er dan nu klaar voor om aan de slag te gaan met je podcast? Dan heb ik nog iets voor je. In mijn online cursus leer ik je stap voor stap hoe jij een goede basis neerzet voor je podcast, hoe je deze moet opnemen & bewerken en heb jij aan het einde van de cursus je podcast live staan! Kom je ergens niet uit? Dan is er bij deelname aan de cursus een speciale Facebookgroep waar je me al je vragen kunt stellen.
Liever niet zelf doen? Neem dan een kijkje bij mijn 1 op 1 startpakket. Hierin gaan we samen aan de slag.
Veel succes!
Hoe bedenk je podcast onderwerpen?
De eerste podcastopnames heb je erop zitten, maar waar ga je het in de volgende afleveringen over hebben? Het kan soms best een uitdaging zijn om weer podcast onderwerpen te bedenken. In deze blog help ik je op weg hoe jij weer voldoende ideeën op je lijst krijgt, zodat jij weer lekker verder kunt met het opnemen van afleveringen!
Doelgroep van je podcast
Ja, ook voor je podcast is het belangrijk om te weten voor wie jij je afleveringen maakt. Wie is je ideale luisteraar. Zoals velen, ben ik ook geen fan van de vraag ‘Wie is je ideale klant?’ of luisteraar in dit geval. Maar toch is het belangrijk om dit helder te hebben voor jezelf.
Maak daarom een (of een paar) karakters. Wat doen ze, waar houden ze van, hoe ziet hun leven eruit etc. Als je dit helder hebt, kun je altijd bij jezelf afvragen: wat zou X willen horen?
Zo is dit ook ideaal als je afvraagt hoelang een aflevering bijvoorbeeld zou moeten zijn. Heeft X een druk en vol leven? Dan is het verstandig om voor niet al te lange afleveringen te gaan.
Weet ook dat je hier natuurlijk niet aan vast zit en dat je luisterdoelgroep waarschijnlijk ook wel breder is. Maar voor alle beslissingen die je maakt met betrekking tot je podcast, is het fijn om hier een duidelijk beeld bij te hebben. Dan blijf je hier niet te lang bij stil staan.
Creatieve podcast brainstorming
Misschien pas je dit al toe, maar:
- Pak een groot vel papier
- Zet in het midden je hoofdonderwerp
- Schrijf daaromheen alle woorden die in je op komen – ook de woorden waarvan je denkt ‘daar kan ik toch niets mee voor mijn podcast’ juist ook die.
- Maak dan weer vertakkingen naar subonderwerpen
- En blijf aanvullen!
Zo zul je zien dat er vanzelf allemaal onderwerpen voor je podcast ontstaan. Kijk ook goed of je onderwerpen kunt verdelen in allerlei subonderwerpen, want je hoeft niet alles in 1 aflevering te proppen. Dat is natuurlijk super zonde als je hier meerdere afleveringen van kunt maken.
Pak je overzicht er af en toe bij, en kijk of je nog meer onderwerpen kunt bedenken.
Interactie met je publiek voor podcast onderwerpen
Waarom alles zelf bedenken, terwijl je ook ‘hulp’ kunt vragen aan je luisteraars? Misschien hebben zij wel suggesties voor bepaalde onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Wellicht hebben ze bepaalde vragen waar ze tegenaan lopen, waar jij weer mooi een aflevering over kunt maken.
Hoe je hieraan komt?
Post op social media een bericht en vraag je volgers om input. Waar willen ze meer over weten, wat zouden ze graag van je horen? Plaats bijvoorbeeld ook een oproep in je nieuwsbrief. En je kunt het natuurlijk ook altijd in je podcast aflevering vragen. Geef aan dat ze contact met je kunnen opnemen (via e-mail, social media of wat je zelf maar fijn vindt).
Podcast feedback
Kijk ook eens wat voor reacties en/of feedback luisteraars voor je achterlaten bij je podcast. Hier kun je ook altijd inspiratie opdoen voor nieuwe podcast onderwerpen.
Chatbot in de redding
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om ChatGPT in te schakelen. Waarom zou je dat namelijk niet doen? Vertel wie je bent, waar je podcast over gaat en vraag om een aantal onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Kijk ook of je die onderwerpen weer kunt onderverdelen in subonderwerpen. Op deze manier heb je meteen een heel lijstje met onderwerpen voor nieuwe afleveringen.
Podcast onderwerpen in overvloed
Zorg ervoor dat als je een onderwerp te binnenschiet, je dit meteen ergens noteert. Anders weet ik zeker dat als jij er klaar voor zit om te gaan opnemen, dat je geen idee meer hebt waarover je het wou hebben.
Ga lekker aan de slag met het verzinnen van onderwerpen, want het zou super zonde zijn als je hierdoor geen nieuwe afleveringen meer uitbrengt. Jij hebt wat te vertellen, dus doe dat dan ook!
Mocht je er nou niet uitkomen neem dan gerust contact met me op. Je mag me ook altijd een bericht op Instagram sturen.
Nog geen podcast, maar wel voldoende ideeën voor onderwerpen?
Als je nou nog geen podcast hebt, omdat je bang was geen podcast onderwerpen te kunnen bedenken voor je afleveringen. Dan weet je nu dat je daar niet druk om hoeft te maken.
Ben jij er dan nu klaar voor om aan de slag te gaan met je podcast? Dan heb ik nog iets voor je. In mijn online cursus leer ik je stap voor stap hoe jij een goede basis neerzet voor je podcast, hoe je deze moet opnemen & bewerken en heb jij aan het einde van de cursus je podcast live staan! Kom je ergens niet uit? Dan is er bij deelname aan de cursus een speciale Facebookgroep waar je me al je vragen kunt stellen.
Liever niet zelf doen? Neem dan een kijkje bij mijn 1 op 1 startpakket. Hierin gaan we samen aan de slag.
Veel succes!
Hoe bedenk je podcast onderwerpen?
De eerste podcastopnames heb je erop zitten, maar waar ga je het in de volgende afleveringen over hebben? Het kan soms best een uitdaging zijn om weer podcast onderwerpen te bedenken. In deze blog help ik je op weg hoe jij weer voldoende ideeën op je lijst krijgt, zodat jij weer lekker verder kunt met het opnemen van afleveringen!
Doelgroep van je podcast
Ja, ook voor je podcast is het belangrijk om te weten voor wie jij je afleveringen maakt. Wie is je ideale luisteraar. Zoals velen, ben ik ook geen fan van de vraag ‘Wie is je ideale klant?’ of luisteraar in dit geval. Maar toch is het belangrijk om dit helder te hebben voor jezelf.
Maak daarom een (of een paar) karakters. Wat doen ze, waar houden ze van, hoe ziet hun leven eruit etc. Als je dit helder hebt, kun je altijd bij jezelf afvragen: wat zou X willen horen?
Zo is dit ook ideaal als je afvraagt hoelang een aflevering bijvoorbeeld zou moeten zijn. Heeft X een druk en vol leven? Dan is het verstandig om voor niet al te lange afleveringen te gaan.
Weet ook dat je hier natuurlijk niet aan vast zit en dat je luisterdoelgroep waarschijnlijk ook wel breder is. Maar voor alle beslissingen die je maakt met betrekking tot je podcast, is het fijn om hier een duidelijk beeld bij te hebben. Dan blijf je hier niet te lang bij stil staan.
Creatieve podcast brainstorming
Misschien pas je dit al toe, maar:
- Pak een groot vel papier
- Zet in het midden je hoofdonderwerp
- Schrijf daaromheen alle woorden die in je op komen – ook de woorden waarvan je denkt ‘daar kan ik toch niets mee voor mijn podcast’ juist ook die.
- Maak dan weer vertakkingen naar subonderwerpen
- En blijf aanvullen!
Zo zul je zien dat er vanzelf allemaal onderwerpen voor je podcast ontstaan. Kijk ook goed of je onderwerpen kunt verdelen in allerlei subonderwerpen, want je hoeft niet alles in 1 aflevering te proppen. Dat is natuurlijk super zonde als je hier meerdere afleveringen van kunt maken.
Pak je overzicht er af en toe bij, en kijk of je nog meer onderwerpen kunt bedenken.
Interactie met je publiek voor podcast onderwerpen
Waarom alles zelf bedenken, terwijl je ook ‘hulp’ kunt vragen aan je luisteraars? Misschien hebben zij wel suggesties voor bepaalde onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Wellicht hebben ze bepaalde vragen waar ze tegenaan lopen, waar jij weer mooi een aflevering over kunt maken.
Hoe je hieraan komt?
Post op social media een bericht en vraag je volgers om input. Waar willen ze meer over weten, wat zouden ze graag van je horen? Plaats bijvoorbeeld ook een oproep in je nieuwsbrief. En je kunt het natuurlijk ook altijd in je podcast aflevering vragen. Geef aan dat ze contact met je kunnen opnemen (via e-mail, social media of wat je zelf maar fijn vindt).
Podcast feedback
Kijk ook eens wat voor reacties en/of feedback luisteraars voor je achterlaten bij je podcast. Hier kun je ook altijd inspiratie opdoen voor nieuwe podcast onderwerpen.
Chatbot in de redding
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om ChatGPT in te schakelen. Waarom zou je dat namelijk niet doen? Vertel wie je bent, waar je podcast over gaat en vraag om een aantal onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Kijk ook of je die onderwerpen weer kunt onderverdelen in subonderwerpen. Op deze manier heb je meteen een heel lijstje met onderwerpen voor nieuwe afleveringen.
Podcast onderwerpen in overvloed
Zorg ervoor dat als je een onderwerp te binnenschiet, je dit meteen ergens noteert. Anders weet ik zeker dat als jij er klaar voor zit om te gaan opnemen, dat je geen idee meer hebt waarover je het wou hebben.
Ga lekker aan de slag met het verzinnen van onderwerpen, want het zou super zonde zijn als je hierdoor geen nieuwe afleveringen meer uitbrengt. Jij hebt wat te vertellen, dus doe dat dan ook!
Mocht je er nou niet uitkomen neem dan gerust contact met me op. Je mag me ook altijd een bericht op Instagram sturen.
Nog geen podcast, maar wel voldoende ideeën voor onderwerpen?
Als je nou nog geen podcast hebt, omdat je bang was geen podcast onderwerpen te kunnen bedenken voor je afleveringen. Dan weet je nu dat je daar niet druk om hoeft te maken.
Ben jij er dan nu klaar voor om aan de slag te gaan met je podcast? Dan heb ik nog iets voor je. In mijn online cursus leer ik je stap voor stap hoe jij een goede basis neerzet voor je podcast, hoe je deze moet opnemen & bewerken en heb jij aan het einde van de cursus je podcast live staan! Kom je ergens niet uit? Dan is er bij deelname aan de cursus een speciale Facebookgroep waar je me al je vragen kunt stellen.
Liever niet zelf doen? Neem dan een kijkje bij mijn 1 op 1 startpakket. Hierin gaan we samen aan de slag.
Veel succes!
Hoe bedenk je podcast onderwerpen?
De eerste podcastopnames heb je erop zitten, maar waar ga je het in de volgende afleveringen over hebben? Het kan soms best een uitdaging zijn om weer podcast onderwerpen te bedenken. In deze blog help ik je op weg hoe jij weer voldoende ideeën op je lijst krijgt, zodat jij weer lekker verder kunt met het opnemen van afleveringen!
Doelgroep van je podcast
Ja, ook voor je podcast is het belangrijk om te weten voor wie jij je afleveringen maakt. Wie is je ideale luisteraar. Zoals velen, ben ik ook geen fan van de vraag ‘Wie is je ideale klant?’ of luisteraar in dit geval. Maar toch is het belangrijk om dit helder te hebben voor jezelf.
Maak daarom een (of een paar) karakters. Wat doen ze, waar houden ze van, hoe ziet hun leven eruit etc. Als je dit helder hebt, kun je altijd bij jezelf afvragen: wat zou X willen horen?
Zo is dit ook ideaal als je afvraagt hoelang een aflevering bijvoorbeeld zou moeten zijn. Heeft X een druk en vol leven? Dan is het verstandig om voor niet al te lange afleveringen te gaan.
Weet ook dat je hier natuurlijk niet aan vast zit en dat je luisterdoelgroep waarschijnlijk ook wel breder is. Maar voor alle beslissingen die je maakt met betrekking tot je podcast, is het fijn om hier een duidelijk beeld bij te hebben. Dan blijf je hier niet te lang bij stil staan.
Creatieve podcast brainstorming
Misschien pas je dit al toe, maar:
- Pak een groot vel papier
- Zet in het midden je hoofdonderwerp
- Schrijf daaromheen alle woorden die in je op komen – ook de woorden waarvan je denkt ‘daar kan ik toch niets mee voor mijn podcast’ juist ook die.
- Maak dan weer vertakkingen naar subonderwerpen
- En blijf aanvullen!
Zo zul je zien dat er vanzelf allemaal onderwerpen voor je podcast ontstaan. Kijk ook goed of je onderwerpen kunt verdelen in allerlei subonderwerpen, want je hoeft niet alles in 1 aflevering te proppen. Dat is natuurlijk super zonde als je hier meerdere afleveringen van kunt maken.
Pak je overzicht er af en toe bij, en kijk of je nog meer onderwerpen kunt bedenken.
Interactie met je publiek voor podcast onderwerpen
Waarom alles zelf bedenken, terwijl je ook ‘hulp’ kunt vragen aan je luisteraars? Misschien hebben zij wel suggesties voor bepaalde onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Wellicht hebben ze bepaalde vragen waar ze tegenaan lopen, waar jij weer mooi een aflevering over kunt maken.
Hoe je hieraan komt?
Post op social media een bericht en vraag je volgers om input. Waar willen ze meer over weten, wat zouden ze graag van je horen? Plaats bijvoorbeeld ook een oproep in je nieuwsbrief. En je kunt het natuurlijk ook altijd in je podcast aflevering vragen. Geef aan dat ze contact met je kunnen opnemen (via e-mail, social media of wat je zelf maar fijn vindt).
Podcast feedback
Kijk ook eens wat voor reacties en/of feedback luisteraars voor je achterlaten bij je podcast. Hier kun je ook altijd inspiratie opdoen voor nieuwe podcast onderwerpen.
Chatbot in de redding
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om ChatGPT in te schakelen. Waarom zou je dat namelijk niet doen? Vertel wie je bent, waar je podcast over gaat en vraag om een aantal onderwerpen waarover je zou kunnen podcasten. Kijk ook of je die onderwerpen weer kunt onderverdelen in subonderwerpen. Op deze manier heb je meteen een heel lijstje met onderwerpen voor nieuwe afleveringen.
Podcast onderwerpen in overvloed
Zorg ervoor dat als je een onderwerp te binnenschiet, je dit meteen ergens noteert. Anders weet ik zeker dat als jij er klaar voor zit om te gaan opnemen, dat je geen idee meer hebt waarover je het wou hebben.
Ga lekker aan de slag met het verzinnen van onderwerpen, want het zou super zonde zijn als je hierdoor geen nieuwe afleveringen meer uitbrengt. Jij hebt wat te vertellen, dus doe dat dan ook!
Mocht je er nou niet uitkomen neem dan gerust contact met me op. Je mag me ook altijd een bericht op Instagram sturen.
Nog geen podcast, maar wel voldoende ideeën voor onderwerpen?
Als je nou nog geen podcast hebt, omdat je bang was geen podcast onderwerpen te kunnen bedenken voor je afleveringen. Dan weet je nu dat je daar niet druk om hoeft te maken.
Ben jij er dan nu klaar voor om aan de slag te gaan met je podcast? Dan heb ik nog iets voor je. In mijn online cursus leer ik je stap voor stap hoe jij een goede basis neerzet voor je podcast, hoe je deze moet opnemen & bewerken en heb jij aan het einde van de cursus je podcast live staan! Kom je ergens niet uit? Dan is er bij deelname aan de cursus een speciale Facebookgroep waar je me al je vragen kunt stellen.
Liever niet zelf doen? Neem dan een kijkje bij mijn 1 op 1 startpakket. Hierin gaan we samen aan de slag.
Veel succes!
© Mi LouBA 2024 | Milou van Rooijen | 06 168 00 259 | milou@milouba.nl | Privacy Verklaring