7 redenen waarom podcasten slim is
Waarom zou je tijd en energie gaan steken in het maken van een podcast? Er zijn een hoop redenen te bedenken waarom een podcast een waardevolle toevoeging kan zijn voor jouw bedrijf. Ik licht er graag een paar voor je uit, want ik weet zeker dat het hebben van een podcast je veel zal brengen. Zeker voor je lange termijn strategie.
Je kennis laten zien
In een podcast kun je diepgang in je boodschap aanbrengen en hierdoor meer waarde bieden aan je klanten. Je zult hierdoor ook echt je gewenste doelgroep aanspreken. Door waardevolle inzichten te delen en je expertise te laten zien, zul je vertrouwen van potentiële klanten winnen.
Bouw een band op met je volgers
Iets luisteren wekt meer vertrouwen op dan iets lezen. Je kunt op een persoonlijkere manier een band opbouwen met (potentiële) klanten. Ze horen je stem en krijgen hier een bepaald gevoel bij. En weet dat ‘trouwe’ volgers je aflevering vaak ook helemaal zullen luisteren. Hoe tof is dat jij gewoon een hele podcastaflevering in de oren van je volgers te horen is?
Overal te luisteren
Een podcast kan iemand altijd beluisteren. Iedereen heeft tegenwoordig een volle agenda en geen tijd meer om bijvoorbeeld alle nieuwsbrieven en blogs te lezen. Een podcast kun je combineren met wandelen, tijdens het koken, als je aan het reizen bent of natuurlijk lekker op de bank. En er zijn natuurlijk nog meer plekken te bedenken waar jij een podcast kunt luisteren.
Ideaal voor je contentstrategie
Door een podcast toe te voegen aan je contentmix, kun je jouw bereik vergroten en wellicht ook een nieuwe groep aanspreken. Daarbij kun je een podcast op meerdere manieren hergebruiken. Zo kun je hier een blog van schrijven, korte stukjes uit halen ter promotie op je socials, ter inspiratie voor je nieuwsbrief.
Breid je netwerk en bereik uit
Wees zelf eens te gast in andere podcasts en doe zelf ook interviews voor je eigen podcast. Door gasten uit te nodigen, zal dit niet alleen waardevolle content opleveren voor jouw luisteraars, maar het biedt ook de kans om relaties op te bouwen en gebruik te maken van het netwerk van je gast. Hierdoor vergroot je natuurlijk je eigen bereik (en die van je gast).
Van luisteraars naar klanten
Naast dat je in je podcast natuurlijk waardevolle content deelt en een band probeert op te bouwen met je luisteraar, wil je de luisteraars ook in actie brengen. Denk hierbij eens na over het verzamelen van de emailadressen. Deze kun je bijvoorbeeld verzamelen nadat ze je weggever hebben gedownload, zodat jij vervolgens deze mailadressen kunt gebruiken om andere waardevolle content te sturen. Interesse hoe je zo’n mailinglijst opbouwt? Ilse Tersluijsen schreef hier eerder een blog over. Lees ‘m hier.
Podcast voor de lange termijn
In de meeste gevallen zul je niet direct bijvoorbeeld nieuwe klanten halen uit je podcast. Hier gaat wat tijd over, want mensen willen graag een band opbouwen en je leren kennen. Dit kan natuurlijk perfect via een podcast. Maar een podcast blijft natuurlijk terug te beluisteren. Als jij een post maakt op Instagram, is de kans maar klein dat deze over een langere periode nog gelezen wordt. Laat staan als je een story maakt, welke maar 24 uur zichtbaar is. Als iemand eenmaal in aanraking met je podcast is gekomen, zullen ze vaak ook oudere afleveringen terug luisteren.
Er zijn nog veel meer redenen te bedenken waarom een podcast een slim idee is. Ja, er gaat tijd en energie in zitten, maar dit zal zich op de lange termijn terugbetalen.
Wat kan het voor jou betekenen?
Mocht je nou nieuwsgierig zijn wat een podcast voor jou zou kunnen betekenen? Dan kunnen we hier altijd een keertje over sparren.
Of denk je nu al, yes, dat podcasten is wat voor mij! Alleen…hoe ga ik dat allemaal regelen? Neem dan ook gerust contact met me op. Dan kijken we samen waarmee ik je zou kunnen helpen. Uiteraard kun je ook altijd even een kijkje nemen bij mijn aanbod.
© Mi LouBA 2024 | Milou van Rooijen | 06 168 00 259 | milou@milouba.nl | Privacy Verklaring